روش تشخیص دودکش صنعتی باکیفیت

راه‌‌های تشخیص دودکش صنعتی باکیفیت

دودکش صنعتی باکیفیت وسیله‌ای است که از آن به منظور انتقال انواع دود و آلاینده‌‌های حاصل از احتراق وسایلی مثل آبگرمکن‌‌ها، پکیج‌‌ها، هود‌‌ها و بخاری‌‌ها به محیط بیرون استفاده می‌شود. یکی از انواع دودکش‌‌ها، دودکش‌‌های صنعتی هستند که امروزه استفاده بسیار زیادی هم از آن‌‌ها می‌شود.

بنابراین با کیفیت بودن این نوع دودکش‌‌ها می‌تواند جلوی بروز مشکلات و چالش‌‌های فراوانی را بگیرد. در این مقاله قصد داریم با راه‌‌های تشخیص دودکش صنعتی باکیفیت آشنا شویم. شما با مطالعه این مقاله خواهید توانست یک دودکش باکیفیت صنعتی را از یک دودکش صنعتی بی‌کیفیت تمییز دهید.

سه نوع دودکش صنعتی وجود دارد و در صنایع و کارخانجات مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سه نوع دودکش صنعتی عبارت هستند از:

1. دودکش‌‌های صنعتی مربوط به کوره‌‌های با حرارت کم؛

2. دودکش‌‌های صنعتی مربوط به کوره‌‌های با حرارت متوسط؛

3. دودکش‌‌های صنعتی مربوط به کوره‌‌های با حرارت زیاد.

روش‌های شناخت دودکش صنعتی باکیفیت

راه‌‌های تشخیص دودکش صنعتی باکیفیت عبارت هستند از:

1. در وهله اول باید فشار و درجه حرارت موجود در مکان مورد نظر خود را به خوبی بدانید و متناسب با آن‌‌ها اقدام به خرید یک نسخه صنعتی مناسب کنید. در صورتی که دودکش صنعتی خریداری شده توسط شما با فشار و درجه حرارت موجود در مکان مورد نظر شما سازگار نباشد، خرید بدی انجام داده‌اید؛ به عنوان مثال نمی‌توانید در مکانی که فشار و درجه حرارت مشعل دیگ‌‌های موتورخانه زیاد است، از یک دودکش کم‌حجم و کوچک استفاده کنید.

2. در وهله دوم باید به این نکته دقت کنید که دودکش صنعتی باکیفیت از جنس خوبی برخوردار باشد. شما باید به جنس دودکش صنعتی که خریداری می‌کنید، توجه ویژه‌ای داشته باشید. دودکش صنعتی خریداری شده هم باید دارای جنس مقاوم در برابر آتش‌سوزی باشد و هم جنس آن محکم باشد و در مقابل باد و باران، مشکلی برای آن پیش نیاید.

دودکش صنعتی باکیفیت گالوانیزه

معمولاً دودکش‌‌های صنعتی باکیفیت را از ورق گالوانیزه سیاه روغنی می‌سازند. در صورتی که یک دودکش صنعتی دارای چنین جنسی باشد، می‌توانید به آن اعتماد کنید.

3. همچنین دودکش صنعتی باکیفیت حتماً دارای ضخامت ورق مناسبی است. هرچقدر که ضخامت ورق استفاده شده در ساخت دودکش صنعتی باکیفیت بیشتر باشد، مقاومت آن نیز به همان تناسب بیشتر خواهد شد.

4. یک دودکش صنعتی باکیفیت، دودکشی است که همه گازهای سمی حاصل از فرایند سوختن مشعل دیگ موتورخانه‌‌ها را به فضای بیرون از محیط منتقل می‌کند. در صورتی که از یک دودکش صنعتی بی‌کیفیت در یک مکان استفاده کنید، گازهای سمی در آن فضا و مکان باقی خواهند ماند و به فضای بیرون انتقال پیدا نخواهند کرد. در نتیجه خطرات بسیار زیادی، افراد حاضر در آن مکان را تهدید خواهد کرد.

بعضی از این خطرات، به صورت آنی، تاثیر خود را می‌گذارند و موجب بیهوشی و مسمومیت افراد و حتی مرگ آنها می‌شود. بعضی از خطرات پخش شدن گازهای سمی در محیط، تاثیر لحظه‌ای ندارند و در درازمدت، تاثیرات بسیار بدی بر افراد حاضر در محیط خواهند گذاشت. سلول‌‌های مغزی افراد را از بین می‌برند و خطراتی از این دست به دنبال دارند.

مدل‌های دودکش صنعتی باکیفیت

دودکش‌‌های صنعتی هم می‌توانند به صورت فلزی ساخته شوند و هم به کمک مصالح ساختمانی. در صورتی که از مصالح ساختمانی به منظور ساخت دودکش صنعتی استفاده شود، باید یک‌سری از موارد رعایت شود تا دودکش حاصل، دودکش صنعتی باکیفیتی باشد. این موارد، عبارت هستند از:

1. در ساخت آن‌‌ها از مصالح غیرقابل اشتعال استفاده شود وگرنه این دودکش‌‌ها، دودکش‌‌های بی‌کیفیتی خواهند بود.

2. از سوی دیگر، زمانی یک دودکش صنعتی ساخته شده از مصالح ساختمانی باکیفیت است که دارای دریچه‌‌هایی باشد که بتوان داخل آن را تمیز کرد. این دریچه‌‌ها باید در هنگامی که دودکش، مورد استفاده قرار می‌گیرد به صورت کامل بسته شوند تا دود از این طرف و آن طرف آن‌‌ها نفوذ نکند.

3. در صورتی که دودکش صنعتی دارای ارتفاع زیادی باشد، باید دارای دستگاه برق‌گیر نیز باشد وگرنه دودکش صنعتی باکیفیتی نخواهد بود. این دستگاه‌‌های برق‌گیر در بالای دودکش و حتی یک متر بالاتر از آن نصب می‌شوند.

4. در سطح درونی دودکش صنعتی ساخته شده از مصالح ساختمانی نیز نباید برجستگی وجود داشته باشد.

5. دودکش صنعتی ساخته شده از مصالح ساختمانی، وقتی دودکش باکیفیتی است که بیشترین فشار عمودی باد بر جدار سطح آن، چیزی حدود ۳۲۰ کیلوگرم بر مترمربع محاسبه شود. البته این موضوع در مورد دودکش‌‌های صنعتی با کانال چهارگوش صدق می‌کند و در مورد دودکش‌‌های صنعتی با مقطع شش‌گوش، سه‌چهارم این میزان را باید در نظر بگیرید.

برای دودکش‌‌های صنعتی هشت‌گوش هم باید ۶۵ درصد این میزان در نظر گرفته شود و برای دودکش‌‌های صنعتی دایره‌ای شکل و یا همان کانال گرد نیز ۵۵ درصد آن حساب شود.

دودکش صنعتی باکیفیت برای کوره‌‌های مختلف

سخن آخر

دودکش صنعتی باکیفیت دارای جنسی مقاوم و حجمی متناسب با محلی است که در آن استفاده می‌شود. این دودکش‌‌ها دارای ابعاد و سطح مقطع‌‌های متفاوت هستند و باید بتواند تمامی آلاینده‌‌ها و گازهای سمی محیطی که در ان نصب شده است را به فضای بیرون انتقال دهد.

چقدر این محتوا براتون مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد امتیازات: 0

درباره نویسنده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
لوگوی کوچک دوربری شده تهویه سازان صنعت کار مجری هواکش صنعتی
لطفا مشخصات تماس خود را وارد کنید تا مشاوران ما در کوتاه‌ترین زمان با شما تماس بگیرند.